Augusztus 21-től lépnek életbe a BKV 2008-as Paraméterkönyvének első intézkedései. A buszok számozását például teljesen megújítják.
Jelentős megtakarítást remélnek
A 2008-as Paraméterkönyv figyelembe vette a városi struktúra sajátosságait, olyan, egymással összehangolt fejlesztési és ésszerűsítési elemeket tartalmaz, amelyeknek egyidejű bevezetése kedvezőbb az utasok számára. Az új vonalhálózat követi a városszerkezet változásait - például a III., IV., XVII., XXII. kerületben - több járat útvonalának módosításával, új területek kiszolgálásával - áll a BKV közleményében. Az idei paraméterkönyvben összesen 2 százalék körüli teljesítménycsökkenéssel számol a cég, viszont évi 1,1 milliárd forintos megtakarítást remél.
A paraméterkönyvben rögzítették, hogy a járművek óránkénti férőhely-kihasználtsága egyetlen területen és napszakban sem haladja meg a 90 százalékot, ezért újabb viszonylatokon áll forgalomba nagyobb befogadóképességű jármű, például a 30-as, 36-os, 160-as és 97E jelzésű járat vonalán. Az új paraméterkönyvet két lépcsőben vezetik be,
a változtatások egy része augusztus 21-én, másik része szeptember 6-án lép életbe.
Nem lesz több piros busz
A változtatások minden tömegközlekedési eszközt érintenek, de a legtöbb újdonság a buszok számozásában, útvonalában, menetrendjében következik be. Megszűnik a gyorsjáratok korábbi, piros és keretes jelzése (többek között azért, mert a digitális kijelzők nem tudták a piros színt jelölni); ezeket a járatokat ezentúl minden esetben a járatszám utáni E betű jelzi. A piros 7-esből például 7E, a piros 173-asból 173E lesz. Egységesül a villamosok, autóbuszok, trolibuszok számozása: egy számmal csak egyféle jármű közlekedhet; az eddigi ugyanolyan járatszámok közül az egyiket megváltoztatják. Nem lesz tehát 73-as troli és 73-as busz: ez utóbbi ezentúl 173-as számmal fut tovább, a 30-as villamosból pedig 21-es lesz.
A paraméterkönyv kialakításakor az egyik legfontosabb szempont a viszonylatok összehangolása volt, mint például a 6-os és a 9-es autóbusz vonalának összekötése, amely egyetlen, 20 kilométeres útvonalon teremt összeköttetést Óbuda és Kőbánya között, vagy az 5-ös busz, ami meghosszabbított útvonalon, a Pasaréti térről a rákospalotai Kossuth utcáig közlekedik, összekötve az 5-ös, a 67V és a 25-ös autóbusz vonalát is. A 16-os busz vonala is hosszabbodik: ezentúl a Deák térről a Váron át a Moszkva térig közlekedik. Az alacsony padlós buszok a jövőben több vonalon közlekednek.
Bizonyos vonalakat szétbontottak, mint például a 60-as autóbuszét, amelyik két járatra válik szét (160-as és 260-as), ezek közül az egyik a Békás-busz összekötésével létrejövő új járat, melynek számjelzése 160-as. Az új járat a Batthyány térrôl a régi 60-as autóbusz útvonalán végighaladva Óbuda vasútállomást érintve Békásmegyer, HÉV-állomásig közlekedik tovább.
Számot kapnak azok a járatok is, amelyeknek eddig csak "neve" volt, mint például a Békás- (160), a Budaörs- (288), az Erzsébet- (119), az Expo- (100), a Ferenc- (281), az Infopark- (203), a Keresztúr- (201), a Palota- (224), a Pestimre- (293), a Pólus- (273E), a Rákoskert- (97E) és az Újhegy (185) busz.
Több villamos a Nagykörúton
Némi változás lesz a villamosoknál is, például számot kap a budaiak kedvence, a Fogaskerekű (60), néhány vonalon pedig csak csúcsidőben lehet teljes hosszon utazni, azokon kívül csak rövidített szakaszon, ún. betétjáraton (pl. 37 – 37A, 59 – 59A). Másfelől viszont a buszoknál és a villamosoknál egyaránt meghosszabbodnak bizonyos szakaszok. A 62-es villamos útvonala a Mázsa tértôl (Liget tértôl) a Kôbányai úton és a Népszínház utcán át a 28-as vonalán a Blaha Lujza térig hosszabbodik, a régi 62-es vonalon pedig a 62A-val lehet majd utazni csúcsidőn kívül.
Több járat menetrendje csak a Szabadság híd átadása után lép életbe, így a 47-49-es villamosok is ekkor indulnak újra, és a korábbinál sűrűbben közlekednek majd. Gyakrabban járnak majd a 4-6-osok is, hiszen ez Budapest legforgalmasabb vonala.
Szeptember 6-tól, a paraméterkönyv bevezetésének második ütemétől a BKV összehangolja a metrók indulási és érkezési idejét a felszíni tömegközlekedéssel, a késő esti időszakban pedig rövidebb követési idővel, 10 percenként közlekednek. A járatok „bevárják” egymást, így az utasok a csatlakozó járművekre szállhatnak át. A HÉV-en a ráckevei vonalon megszűnik a Dunaharasztiig közlekedő betétjárat, a gödöllői HÉV vonalán pedig a mogyoródi és kerepesi betétjárat.
A járműveken is próbál takarékoskodni a társaság: a kis forgalmú időszakokban 3 kocsis villamosszerelvény helyett 2 kocsis fog közlekedni, csuklós autóbusz helyett pedig szóló busz. A korábbi bejelentések szerint a terv bevezetése után 35 autóbusszal és 10 trolibusszal kevesebb közlekedik majd a fővárosban.
Érdemes tájékozódni!
A legkellemetlenebb változás talán az, hogy az éjszakai járatok közül néhánynak újra változi a számozása (921-es és a 952-es) esetleg az útvonala(950-es), valamint sok járat menetrendje megváltozik szeptember 6-án, így aztán az éjszakában hazatérő utas könnyen hoppon maradhat, ami az éjszakai járatsűrűség ismeretében tényleg igen kellemetlen.
Érdemes tehát mindenképpen tájékozódni a helyi változásokról , amit megkönnyít az is, hogy a BKV a bevezetendő változásokról, útvonal-módosításokról, valamint a járatszám-módosításokról kiadványt készített 850 ezer példányban; ebből 250 ezret a budapesti nyugdíjasoknak küldenek el postán.
(ingatlan m)
További információk:
2008.08.21.