Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Kapcsolódó oldal:  



A balatoni hajózás közösségi tulajdonban marad

Az önkormányzatok érdeke, hogy az üdülőrégió legnagyobb turisztikai szolgáltatója, a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) közösségi tulajdonban maradjon - jelentette ki a Magyar Időknek Kollár József, a vízi közlekedési cég májusban kinevezett vezérigazgatója. - Nem látom semmi jelét magánbefektetők készülődésének - reagált azokra a prognózisokra, melyek szerint kétséges a részvénytulajdonos önkormányzatok kormány által előírt, együttesen 1,4 milliárd forintos tőkejuttatásának teljesülése. (MI)

A legjelentősebb hajózási részvényhányadot magukénak tudó balatoni önkormányzatok nem mindegyike bízik abban, hogy teljesíteni tudja a kormány által 2017 októberéig megszabott, együttesen 1,4 milliárd forint társaságitőke-juttatás rájuk eső hányadának előteremtését a Balatoni Hajózási Zrt.-ben. Az értékpapírok 44 százalékát birtokoló Siófok - és ebből adódóan a tőkeemelésből rá háruló 700 millió forint megfizetésére kötelezett üdülőváros - polgármestere lapunk kérdésére emlékeztetett: egy 2012-ben hozott képviselői határozat arról rendelkezik, hogy a várost terhelő tőkejuttatást ingatlan apportálásával kell teljesíteni.


Kép: Kojnok Jenő


Lengyel Róbert megjegyezte: a befektetőkről és a vagyonról a hajózási társaság közgyűlése hivatott dönteni, ahol Siófoknak meghatározó részesedése van. Vagyis a város nélkül vagy ellenére döntés nem hozható.

A részvények 12 százalékával rendelkező Keszthely polgármestere egyelőre nem lát esélyt a településre háruló több tízmillió forint előteremtésére. Ruzsics Ferenc lapunknak azt mondta, hogy az önkormányzat költségvetési helyzetét figyelembe véve előreláthatóan nem lesz miből teljesíteni a tőkeemelési kötelezettséget.

- A vállalás teljesítéséhez lehet, hogy el kell adnunk néhány önkormányzati vagyontárgyat - jegyezte meg.

Tetemesnek tartja a tőkejuttatáshoz való hozzájárulást a balatonboglári polgármester is. Mészáros Miklós azzal érvelt: feladatfinanszírozott önkormányzati költségvetés, szerény adóbevétel és hitelfelvételi tilalom mellett kétséges a teljesíthetőség. Egyébként - tette hozzá - a boglári önkormányzatnak is jól felfogott érdeke, hogy egyben maradjon a Bahart.

- Fennáll a hajózási társaság vagyona eltékozlásának veszélye, pedig szomorú lenne, ha az önkormányzatok hagynák szétszedni, és magánkézbe adni a kikötői ingatlanokat - fogalmazott Balázs Árpád, Siófok volt polgármestere, a Somogy Megyei Közgyűlés pénzügyi bizottságának vezetője. Meglátása szerint Siófoknak lenne miből kifizetni a rá eső részt. Az évi hárommilliárdos költségvetés és a vagyongazdálkodásból származó bevételek, illetve a hajósrészvények utáni osztalék - nem beszélve a Bahart biztatóan növekvő eredményeiről - fedezetet biztosít a városnak.

Kollár József, a Bahart vezérigazgatója szerint az állam és az önkormányzatok között létrejött szerződéses konstrukció megfelelő garanciákat ad arra, hogy a társaság az önkormányzatok tulajdonában maradjon, amit egyébként az érintett települések vezetői is megerősítettek.

Mint mondta, a tőkejuttatásból adódó kötelezettség teljesítésére nyilvánvalóan több opció is kínálkozik, amelyeket majd sorra vesznek, ha az aktuálissá válik. A vezérigazgató hozzátette: mindent megtesz annak érdekében, hogy a Bahart közösségi tulajdonú cégként működjön, betöltve azt a fontos szerepet, amely a térség kiemelt turisztikai szolgáltatójaként és a Balaton közösségi közlekedésének meghatározó szereplőjeként rá hárul. A tulajdonosoktól, az irányító és ellenőrző testülettől erős támogatást kap ahhoz, hogy a zrt.-t korszerű, erős vállalattá fejlessze.
(logsped)

2015.11.30.