Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Autópályadíj 2011 január 1-től

Kapcsolódó oldal:  



Fontos  

Hu-Go E-útdíj, autópályadíj Magyarországon 2013 július 1-től  


Autópályadíj 2011 január 1-től

Átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek 2011 január elsején az úthasználati díjak. A változások része, hogy megszűnik a személyautók téli díjkedvezménye.

Az autópálya-matricák díjemelésének elsődleges oka az euró/forint árfolyam változása. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. Az árfolyamok alakulása miatt jelenleg is gyakorlatilag a 2006. január 1 jén megállapított díjak érvényesek. Időközben egyedül 2007 ben történt 1 százalékon belüli módosítás a bruttó értékben az ÁFA változása miatt.

A díjstruktúra egyetlen lényegi változása, hogy a D1 4 napos matrica szezonon kívüli kedvezményes ára megszűnik. Így az felzárkózik az idei nyárihoz képest 7,8 százalékkal arányosan emelt szinthez, ami szezonon kívül 23,9 százalékos díjemelést jelent. A személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését az indokolja, hogy a téli és nyári forgalom mértéke lényegesen kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (pl.: hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyári üzemeltetésé. A díjváltozás felszámolja a szakmailag indokolatlan aránytalanságot a tehergépjárművek (D2 D3) havi és heti matricáinak áraiban. (Az előzetes becslés szerint e korrekció 2011 ben mindössze 15 millió forintos hatással jár.)

Autópályadíj 2011


A 15 napon belül befizetett pótdíjak esetén az újra alkalmazott ötszörös szorzóval díjkategóriánként 2,1 10,1 százalékos csökkenés, míg 15 napon túli befizetésnél az eredeti 25 szörös szorzóval 7,8 17,4 százalékos növekedés következik be. A rendszer a differenciált változtatással a kiszabott pótdíjak mielőbbi befizetésére ösztönöz.

Autópálya pótdíj 2011


A 2011-re becsülhető nettó díj- és pótdíjbevétel a várható keresletekből kiindulva mintegy 47,3 milliárd forint lehet. Ez az érték a várható idei bevételt mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg. Az Útpénztárba befolyó összegeket a szaktárca az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítja.

Nem emelkednek január elsejétől a helyközi közösségi közlekedés tarifái. Az utasok a jövő évben is változatlan árakon válthatnak jegyet vagy bérletet a távolsági és elővárosi autóbuszokra, vonatokra. Az autópályadíjak növekedésével a közösségi közlekedés versenyképessége javul az egyéni megoldásokkal szemben. (logsped)

2010.12.27.