Logisztika
     Spedició, Fuvar.
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódók
     Közlekedés
     Információs társ.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb



Autópálya, Út

Kapcsolódó oldal:
  


Fontos:
A nemzeti fejlesztési miniszter módosította a díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról szóló korábbi rendeletet. (MTI)
(logsped)
2015.07.13.
Elkészült az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti szakasza. (MTI)
(logsped)
2015.07.11.
2015 február elseje és március 15-e között válthatók vissza azok a megyei e-matricák, amelyek feleslegessé váltak az útdíjrendelet módosítása miatt. (MTI)
(logsped)
2015.01.30.

Megjelent és február elsejével hatályba lép az e-matricás útdíjszedési rendszer végleges kereteit rögzítő rendeletmódosítás - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. (MTI)
(logsped)
2015.01.30.

Az egyhónapos próbaüzemet követően február elsejétől változik az útdíjrendszer, a döntés értelmében több szakasz ingyenes lesz. (MTI)
(logsped)
2015.01.22.

A Nemzeti Útdíj-fizetési Szolgáltató Zrt. szóvivője azt mondta, helytelenül jelölték díjkötelesnek a Szirma és Felsőzsolca közti szakaszt, az ugyanis főútnak számít. (Hír TV)
(logsped)
2015.01.04.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. tájékoztatása szerint a viszonteladó partnerekkel együtt péntek déli 12 óráig mintegy 82 ezer e-matricát értékesítettek, csaknem 50 ezer autós váltott már megyei matricát. (MTI)
(logsped)
2015.01.03.
Egyelőre 1500 helyen lehet a megyei matricákat megvásárolni, több töltőállomás és határátkelő mellett a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálatán is, itt álltak a legtöbben sorba. (MTI)
(logsped)
2015.01.02.

Jelentősen csökkennek az autósok úthasználati költségei 2015-től a megyei matricák bevezetésével. A matricák megyei területi érvényességéről szolgálnak hasznos információkkal a 2014. december 30-án közzétett térképek. (NFM)
(logsped)
2014.12.31.

Aki az újonnan díjkötelessé váló szakaszokat januárban matrica nélkül használja, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb 2015 február végéig az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát vált. (MTI)
(logsped)
2014.12.30.

2015 január 1-jétől, csütörtöktől az új matricatípusok hozzáférhetővé válnak - jelentette ki a kormányszóvivő. (MTI)
(logsped)
2014.12.29.
Megszűnik 2015 januártól az M0-s általános díjmentessége - erősítette meg szerdán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs főosztálya a nol.hu értesülését az MTI-nek. A tárca tudatta: újfajta, megyei matricákat vezetnek be, amelyek egy évre ötezer forintba kerülnek majd.
(logsped)
2014.12.09.

Átadták az M3 autópálya Nyíregyháza és Vaja közötti új szakaszát, amely a 403. sz. főúttól a 49. sz. főútig tart. A legújabb hazai autópálya szakasz díjköteles, az út üzemeltetését az Állami Autópálya Kezelő Zrt. végzi.   
(logsped)
2013.01.20.

Az elektronikus útdíj bevezetésével járó többletköltségeket a kormány kompenzálja a fuvarozóknál, de ettől még növeli az inflációt a magasabb útdíj, illetve nem tisztázott az sem, hogy mely adónemek vagy illetékfajták alól kaphatnak részleges vagy teljes mentességet a fuvarozók - közölte a NiT Hungary az MTI-vel.  
(logsped)
2012.05.25.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. több mint 13 Mrd forintot nyert el az ÚSZT Közlekedésfejlesztési Operatív Program (KözOP) pályázatán a kezelésében lévő gyorsforgalmi utak közlekedésbiztonsági fejlesztéseire.   
(logsped)
2012.03.29.

A Romániába utazók fokozottan figyeljenek a közlekedési szabályok betartására, mert 2012 január 1-től drasztikusan megemelkedtek a büntetések.   
(turizmusonline)
2012.01.03.

2011 május 15-én életbe lépett a kamion stop Szeged belvárosában, a korlátozásra a város határától táblák hívják fel a sofőrök figyelmét.   
(DM)
2011.05.16.

M43-as autópálya új, Szeged és Makó közötti szakasza díjköteles lesz, amelyet 2011 április 20-án adják át. A videó, amelyen a Szeged kamionforgalma látható az átadás előtt egy nappal.   
(MR)
2011.04.19.

2010 október 1-től Romániában elektronikus útdíj-matrica rendszert vezettek be. A rendszerben az elektronikus regisztrálás a korábbi, ablakra ragasztott matricákat váltja fel.   
(logsped)
2010.11.07.

Az eurotoll budapesti regionális központja ismertette azon szolgáltatásait, melyekkel Európa autópályáinak teljes átjárhatóságát képes biztosítani a szállítmányozó vállalatok számára.   
(Logsped)
2010.10.07.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére az agglomerációs közlekedés megkönnyítése és biztonságosabbá tétele érdekében 2010 július végével újabb nagy forgalmú, főváros közeli autópálya-szakaszokon vezetik be a tehergépjárművek előzési tilalmát.   
(NFM)
2010.08.04.

Elsejétől csak matricával lehet közlekedni a román utakon
2005.01.31. Frissítve: 2009.08.06.

Autópályadíj 2008

2008. január 1.-től megszűnt a szélvédőre ragasztandó matrica, így a jövőben az autópályákon közlekedők úthasználati jogosultság vásárlásakor csupán bizonylatot fognak kapni. A benzinkúthálózatok decemberben folyamatosan állnak át az új rendszerre. Az e-matrica vásárlásakor kiemelt jelentőséggel bír, hogy a vásárlók még a hitelesítés előtt ellenőrizzék az adatok helytállóságát.


Januártól a közlekedési tárca megszünteti a papír alapú matricás rendszert. Az új e-matricás rendszerben az úthasználati jogosultságot a megszokott módon lehet megvásárolni, tehát az ÁAK Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban és kijelölt árusítóhelyein, a szerződött viszonteladóknál, benzinkutaknál, valamint SMS-ben, interneten, telefonhívással és mobilvásárlással. A gépjármű vezetője a vásárlás után bizonylatot, illetve nyugtázó üzenetet kap, amelyet az érvényesség utolsó napjától számított 1 évig kell majd megőrizni, mert a pótdíj megfizetésére vonatkozó igény 1 év alatt évül el. Az esetleges pótdíjfizetési felszólítások postázására az ÁAK Zrt-nek továbbra is 60 nap áll rendelkezésére.

A díj mértéke a gépjármű kategóriájától függ.

A díjkategóriák a következők:

a) D1 díjkategória: a motorkerékpár, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű és mindezek bármilyen vontatmánnyal is,
b) D2 díjkategória: a 3,5 tonnát meghaladó, legfeljebb 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, valamint gépjármű és vontatmány együttese (járműszerelvény),
c) D3 díjkategória: a 7,5 tonnát meghaladó, legfeljebb 12,0 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, valamint gépjármű és vontatmány együttese (járműszerelvény),
d) D4 díjkategória: a Dl, D2 vagy D3 díjkategóriába nem sorolható valamennyi gépjármű.
(2) A motorkerékpár úthasználatért fizetendő 4 napos jogosultság díja a D1 kategória 4 napos jogosultság díjának 50%-a.
(3) A 7,5 tonnát meghaladó össztömegű autóbuszt az össztömegének megfelelő díjkategóriánál eggyel alacsonyabb díjkategóriába kell besorolni.
(4) A gépjármű és a vontatmány megengedett legnagyobb össztömegének értékét a forgalmi engedélyben szereplő hatósági bejegyzés alapján kell meghatározni.

A jogosultság - áfát is tartalmazó - ára a következő:



További információk:

Az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló 36/2007. (III. 26.) GKM rendelet  

A díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról  

Díjmentesen használható autópályákról, autóutakról és főutakról  
(autopalya.hu)
2007.12.12

Jövőre indulhat az elektronikus útdíjfizetés

Az elektronikus útdíjfizetés bevezetéséhez szükséges közbeszerzési eljárás megindítására kéri a kormány az Országgyűlést, az erről szóló, a Ház által elfogadandó határozati javaslatot szerdai ülésén tárgyalta a kabinet.

A Miniszterelnöki Hivatal államtitkára elmondta: az elektronikus útdíjfizetés nem vonatkozik a személyautókra. Hozzátette: ez a rendszer az autópályákkal párhuzamos utakról a gyorsforgalmi utakra terelné a teherforgalmat, így a településeket és a környezetet is kevésbé terhelné.

Az elektronikus útdíjfizetési rendszer 2008 folyamán kezdi meg működését a 3,5 tonna össztömegű gépjárművekre vonatkozóan - mondta Gál J. Zoltán. Az elektronikus útdíjfizetés meghatározott gyorsforgalmi útszakaszokon, az ezekkel párhuzamos utakon és a fontosabb tranzitútvonalakon lesz érvényes. Az érintett járművek esetében a megtett úttal arányos úthasználati díjat elektronikus módon regisztrálják, majd számlázzák. A jármű útját egy fedélzeti egység segítségével követnék nyomon, így pontosan mérhető lenne az úthasználat és az útdíj. (VG)
2007.05.10.

Horvátok fejezik be az M7-est?

A tender utolsó fordulójában egy horvát cég tette a legjobb ajánlatot a nyolc pályázó közül

Legkorábban a jövő év második felére készülhet el az M7-es utolsó szakasza - írja a Világgazdaság. A tender utolsó fordulójában egy horvát cég tette a legjobb ajánlatot a nyolc pályázó közül. A végső szót a szaktárca mondja ki május közepén; a kivitelezőnek a szerződéskötés után 14 hónappal kell átadnia az új szakaszt. A nyertesnek javasolt cég valamivel kevesebb, mint 8 millió euróért építené meg a Letenye és az országhatár közötti egy kilométert, illetve a Mura feletti, 216 méteres hidat.

Előtte még két szakaszt adnak át, a Zamárdi és Balatonszárszó közötti részt várhatóan augusztus első felében, a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszt pedig jövő májusban adják át.

Ha megépül a még hiányzó 3 szakasz, 245 kilométer lesz az M7-es. (hirado.hu)
2007.05.07.

2007. április 1-jétől a díjfizetési kötelezettség kiterjesztésre kerül
A díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról szóló (díjas és díjmentes utak, útszakaszok körét meghatározó) GKM rendelet a korábbi szabályozáshoz képest módosításokat tartalmaz.  
(GKM )
2007.03.27.

A Betonút építi az M7-est Letenyétől a határig

A Betonút-Mota-Engil konzorcium építheti meg az M7-es Letenye és az országhatár közötti szakaszát, miután elnyerte a Nemzeti Autópálya Zrt. által kiírt nyílt közbeszerzési eljárást - tartalmazza a Közbeszerzési Értesítő. A mintegy 1,1 kilométeres szakasz kivitelezését nettó 1,1 milliárd forintért vállalta el a nyertes.

Az 1,1 milliárdos megbízás magában foglalja az 1,1 kilométer hosszú, 2-szer 2 sávos autópályatest, egy előre gyártott hullámtéri híd, a közvilágítás és az üzemi hírközlő rendszer megépítését is. Az építők megmozgatnak 140 ezer köbméter földet, és több rétegben lefektetnek 25,5 ezer négyzetméter burkolatot.

A tenderre a győztesen kívül kilencen pályáztak, a Hídépítő Zrt., a Teerag Asdag AG., a Granit Hungária Kft., a Strabag Építő Zrt., a Vegyépszer Zrt., a Bilfinger Berger Hungária Kft., a Swietelsky Építő Kft., az Egut Zrt., és a Mélyépítő Kft.-Hochtief Construction AG. Ez utóbbi csupán négymillió forinttal licitálta túl a nyertes ajánlatot.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) új autópálya-finanszírozási rendszerének megfelelően a már elkezdett sztrádaberuházásokat - így az M7-es Letenye-országhatár közötti szakaszt is - a 2007. évi központi költségvetés finanszírozza, az erre fordítható keretszámot a költségvetési törvényben a tárca fejezetében önálló sor tartalmazza (MF)
2007.01.30.

Megszűnnek az ingyenes sztrádaszakaszok Csehországban

Az eddig ingyenes maradt csehországi autópálya-szakaszok megszüntetését tervezi a cseh közlekedési minisztérium. A jövőben már csak azok az autópálya-, illetve gyorsforgalmi útszakaszok maradnának térítésmentesek, amelyek egy-egy város területére esnek.

Csehországban jelenleg mintegy 957 kilométer autópálya és gyorsforgalmi út van. Különféle megfontolások miatt ebből azonban tíz helyen ingyenes szakasz is van, amelyek együttes hossza 140 kilométer.

- A kivételek megszüntetése a minisztérium prioritásai közé tartozik. Az intézkedés életbelépésének időpontja még nem eldöntött - mondta az Aktuálne.cz nevű cseh hírportálnak a közlekedési tárca szóvivője. A sztrádák és gyorsforgalmi utak díját Csehországban matricával róják le.

Az idén a sztrádamatricák árai emelkedtek, és ugyanakkor a 12 tonnán felüli tehergépkocsiknál a matricáról áttértek az elektronikus útadóbeszedésre. Az elektronikus rendszerben az első héten naponta 10-12 millió koronát szedtek be. (origo.hu)
2007.01.12.

Az M5-ös megvásárlására készül az állam

Átadták a forgalomnak az M35-ös autópálya Debrecen-Görbeháza közötti szakaszát. A 36 kilométeres pályaszakaszt a Strabag építette 68,7 milliárd forintért. Mivel az M3 Nyíregyházáig tartó szakasza még nem épült meg, jelenleg az újonnan átadott út lett az M3-as folytatása.

Az állam élni kíván opciós jogával, és kivásárolja az M5-öst üzemeltető Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. még külföldi befektetők kezében lévő 60 százalékos részvénycsomagját - értesült a Világgazdaság.

társaság egy része már az állam tulajdonában van: a részvények negyven százaléka még 2004. márciusában került az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-hez, amikor az autópályát bekapcsolták a matricás rendszerbe. A kisebbségi tulajdonrészt az állami társaság 21 milliárd forintért vette meg, ebből - a koncessziós társaság pénzügyi átalakítása után - 12,5 milliárdot azonnal visszakapott.

Az állam a 40 százalékos pakett megvételével egy időben szerzett opciós jogot az AKA többségi részvénycsomagjának a megvásárlására is. Ennek jelenlegi értéke mintegy 21 milliárd forint, de ez az opciós szerződés értelmében havi kétszázmillióval nő. Az opciós jog 2005 decemberétől él. A felvásárlásról, azaz az opciós jog érvényesítéséről szóló döntés az ÁAK Zrt. ez évre tervezett tőzsdei privatizációja miatt vált esedékessé.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy a gazdasági és a pénzügyi tárca ősz óta tartó egyeztetésein sokáig vitáztak arról, kiszáll-e az állam az AKA-ból, és ha igen, melyik a jobb megoldás: eladja a kisebbségi pakettet, vagy megveszi a többségit, és azután a száz százalékos tulajdont adja el. Az AKA teljes kivásárlásakor - amíg a társaság állami tulajdonban van - a cég kétszázmilliárd forintot meghaladó hiteleit a költségvetésen belül kellene elszámolni. Viszont az opciós jog lehívásának elvetése egyrészt az üzleti nyereségtől fosztaná meg az államot, másrészt a társaságnak 2031-ig évente fizetendő rendelkezésre állási díj mérséklésétől. Ez az évi mintegy 25 milliárd forint biztosítja az AKA-nál a viszonylag magas, 17,5 százalékos belső megtérülési szintet.

A lap úgy tudja, hogy a két tárca már egyezségre jutott az ügyben. A döntés szerint az ÁAK lehívja a koncessziós társaság külföldi kézben lévő 60 százalékát. A részletek azonban még homályosak. A legfrissebb hírek alapján a többségi részvénycsomagot MFB-pénzből veszik meg. Viszont a továbbértékesítésben még nagy a bizonytalanság: pályázat és tőzsde is szóba került.

Szakértői számítások szerint a társaság 60-65 milliárd forintot ér. A korábbi elképzelések szerint az AKA hitelállományát olcsóbb áthidaló kölcsönökkel - amelyeket az MFB vagy az Európai Fejlesztési Bank (EIB) folyósíthatna - váltották volna ki. A világgazdaság viszont úgy tudja, hogy ez azonban most nincs napirenden. (MF)
2007.01.10.

Elérte Debrecent az M35 autópálya

Átadták a forgalomnak az M35-ös autópálya Debrecen-Görbeháza közötti szakaszát. A 36 kilométeres pályaszakaszt a Strabag építette 68,7 milliárd forintért. Mivel az M3 Nyíregyházáig tartó szakasza még nem épült meg, jelenleg az újonnan átadott út lett az M3-as folytatása.

Elkészült az M35-ös autópálya Görbeházát Debrecennel összekötő szakasza. Az út két ütemben épült meg: a Debrecent elkerülő szakaszt 2006 tavaszán, a választási kampány során adták át, az M3-as pályával pedig most kötötték össze a gyűrűt.

Az M35-ös pálya 2004. március 22-én kapott építési engedélyt. A szakaszon 3 csomópont, 2 egyszerű és 1 komplex pihenőhely található. Az üzemeltetési tevékenységet a nemrégiben megalakult Hajdúböszörményi Autópálya Mérnökség látja el.

A Debrecent elkerülő szakasz továbbra is díjmentes marad, de az M35 0-tól 36,6 km-ig terjedő szakasza fizetős lesz.

Az M3-as autópálya Nyíregyháza felé tartó szakaszának átadásáig az M35 autópálya az M3-as folytatásaként üzemel. Mivel a görbeházi ideiglenes csomópont az új szakasz átadását követően megszűnik, a Nyíregyháza felé tartóknak továbbra is Polgárnál kell lehajtani az M3-as autópályáról. (origo)
2006.12.18.

Átadták a Hatvant elkerülő útat
Pénteken megnyitották a Hatvan városát kelet felől elkerülő út 3,2 kilométeres új szakaszát. A 3,5 milliárd forintos beruházásban megépült "gyűrű" legfontosabb feladata, hogy csökkentse a Heves megyei városon átmenő forgalmat, és ezzel javítsa a lakosok életminőségét.

Az új útszakasz közvetlen összeköttetést létesít a Szolnokra vezető 32. számú és a 3-as főút illetve az M3 autópálya között. Ebből a célból a beruházás részeként teljesen új csomópontot alakítottak ki az M3-asra való fel- és lehajtáshoz.

Korábban a város teherbíró képességét jelentősen meghaladó mennyiségű személy- és tehergépkocsi haladt át a 22 ezer lakosú településen csupán azért, hogy az Északkelet-Magyarországot a fővárossal összekötő utakról eljusson Jászberénybe vagy Szolnokra illetve hogy a két város felől elérje az M3/3 tengelyt. Mások számára a Hatvan belvárosán történő áthaladás jelentette az egyetlen összeköttetést a 32-es út és a Salgótarján felé vezető 21-es út között.
Hatvant elkerülő ut térképe
(LogSped)
2006. 12. 18.

A főutakon is útdíjat fizetnének a kamionosok
A sztrádákról az autóutakra és az országos főutakra is kiterjesztené az útdíjat jövő év április elsejétől a 12 tonna feletti teher-gépjárműveknél a kormány - mondta Bozzay Erika, a Gazdaság és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője.

Az alacsonyabb kategóriájú teherautóknál, 3,5 tonnától 2008. januártól kellene útdíjat fizetni a főutakon és autóutakon. A rendszer kezdetben matricás formában működhet majd, azaz átalánydíjat kellene fizetni. A főosztályvezető jelezte, hogy a kormány jövő év végéig megvizsgálja a díjfizetés használatarányos, elektronikus formájának bevezethetőségét, amely legkorábban ugyancsak 2008-tól lehet esedékes.

A GKM az útdíj kiterjesztésétől azt várja, hogy a teherforgalom visszaterelődik a főutakról az autópályákra. A főutak tehermentesítése azért is fontos, mert Románia és Bulgária uniós csatlakozásával jövőre várhatóan jelentősen nő a teherforgalom - fűzte hozzá. A főosztályvezető megjegyezte, hogy a díjak mértékét az Európai Unió irányelvben maximalizálja. A sztrádamatricáknál Magyarországon a díj felső korlátja érvényes. Szavai szerint a díjakból befolyó bevételt a kormánynak a törvények szerint útfelújításokra kell költenie.

Hinfner Miklós, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára elmondta, hogy addig nem kíván véleményt formálni a kormány terveiről, ameddig az elképzelések részleteit nem ismerik. A főtitkár fontosnak tartja azt, hogy a többletterhek a tranzitforgalmat sújtsák, a magyar vállalkozók várható többletterheit pedig kompenzálják.

Lukács András, a környezetvédő Levegő Munkacsoport elnöke egyetért az útdíjjal kapcsolatos célokkal, ám annak körvonalazódó módját nem tartja alkalmasnak. Szerinte felesleges az átmenetileg kiterjesztett átalánydíjas rendszer, mert az a településekről nem tereli el a forgalmat. Az elnök a rendszer elektronikussá tételét pedig drágállja, becslése alapján mintegy 100 milliárd forint ráfordítást igényel az szükséges infrastruktúra kialakítása. Szerinte a legalkalmasabb módszer a svájci gyakorlat átvétele lenne. Ott a teherautók tachográfja alapján számolnak útdíjat, amelyet Magyarországon a közlekedési felügyelet ellenőrizhetne évente. (nol)
2006. 12. 18.