Százegy Airbus repülőgépet vesz a VietJetAir vietnami diszkont légitársaság az Airbustól, a megállapodás értéke listaáron 9,1 milliárd dollár - jelentette be a gyártó és a légitársaság a Szingapúri Légi Szalonon kedden. (MTI)
A megállapodás szerint 56 darab A320-as és 7 darab A321-est vesz a vietnámi társaság, és további 30-ra opcióval rendelkeznek. Másik nyolc A320-as típuscsaládba tartozó repülőgépet pedig lízingelni fognak. A közlés szerint a működtetési költségek alacsonyan tartása miatt választották az európai gyártó termékét.
A Szingapúrban zajló légi szalonon az Airbus vezetése a távol-keleti piac fontosságát hangsúlyozta, és bemutatta a várhatóan év végére típusengedélyt szerző legújabb, kompozit anyagokból épített szélestörzsű típusát, az A350 XWB-t. A VietJetAir 2011 decemberében kezdte meg működését, mint az első privát vietnámi légitársaság. Jelenleg húsz belföldi és nemzetközi járatot üzemeltet, amelyeket 11 darab lízingel A320-assal szolgál ki.
Az Airbus szerint a következő húsz évben 11 ezer új repülőgépre adhatnak le rendelést a csendes-óceáni régió légitársaságai, ennek értéke 1800 milliárd dollárt tehet ki. Az európai gyártó keddi közleménye szerint a Szingapúri Légi Szalonon tartott sajtótájékoztatón a cég vezetői azt mondták, az egyre több utas és a növekvő gazdaság miatt a légitársaságok gépeinek száma a jelenlegi ötezerről több, mint a duplájára, 12 ezerre nőhet, és mintegy 4200 szélestörzsű gépre jelenthetnek be igényt a légi fuvarozók a következő húsz évben.
Az európai repülőgépgyártó adatai szerint a csendes-óceáni térségből 2013-ban az új rendelések 80 százalékát, 379-et az Airbus kapta, 331 repülőgépet szállítottak oda, ez a fele a régióban tavaly átadott új repülőgépeknek. A társaság teljes rendelésállományának 34 százaléka a csendes-óceáni régió légicégeinek rendeléséből áll.
Az amerikai Boeing hétfőn hasonló adatokat jósolt: úgy látják, a következő húsz évben ebben a régióban 13 ezer új gépre lesz szükségük a légi fuvarozóknak, ennek értékét pedig 1900 milliárd dollárra becsülték. A Boeing kutatása szerint elsősorban a keskenytörzsű gépek lehetnek kelendők, ami 69 százalékát teheti ki a teljes rendelésállománynak, ennek hátterében a diszkont légitársaságok egyre nagyobb száma és az Ázsián belüli utazás bővülése áll. A szélestörzsű gépek a Boeing szerint a teljes rendelés 28 százalékát adhatják.
(logsped)
2014.02.12.