Logisztika
     Spedició, Fuvarozás
     eTudakozók
     Térszerkezet
     Kapcsolódó területek
     Közlekedés
     Információs társadal.
     Vállalat
     Minőségbiztosítás
     EU
     Egyéb

Az ÁAK Zrt. felkészült a téli üzemre

Kapcsolódó oldal:  



Az ÁAK Zrt. felkészült a téli üzemre

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. téli üzemeltetési tevékenységének célja a biztonságos közlekedés fenntartása szélsőséges időjárási körülmények között is.

A társaság a november elejétől március közepéig tartó téli időszakra már ez év áprilisában megkezdte a felkészülést, melynek utolsó lépéseként november első felében mind a tizenöt mérnökségén megtartja a téli gépek szemléjét.

A téli üzem során az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkavállalói összességében több mint 1300 km hosszú útszakasz (708,5 km autópálya, 216,6 km autóút és főút, valamint 391,1 km csomóponti ág, illetve pihenőhely) síkosság- és hómentesítéséről gondoskodnak. A közelmúltban új szakasszal is bővült az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó úthálózat. Az M43 autópálya 5. sz. főút és 47. sz. főúti csomópont közötti, Szegedet elkerülő 10 km-es szakaszát átmenetileg egy ideiglenes szegedi mérnökségről felügyeli és üzemelteti az Autópálya Kezelő. A mérnökségek munkáját a téli útüzemet támogató berendezések, a rendszeres útellenőrzések, a folyamatos ügyeleti szolgálat, a megfelelő gép- és eszközpark, a kidolgozott, többszörösen kipróbált technológiák és munkaszervezési módszerek segítik.

Annak érdekében, hogy az autópályák alkalmasak legyenek a biztonságos téli üzemre, a társaság szakemberei befejezték a nagyobb forgalomkorlátozással járó munkákat, megszüntették a burkolat- és padkahibákat, gondoskodtak az úttartozékok javításáról és pótlásáról (különös tekintettel a fényvisszaverő elemekre), eltávolították a hóakadályt okozó növényzetet, valamint kihelyezték a hófogórácsokat. Az ÁAK Zrt. téli üzemben részt vevő munkavállalói munkájukat részletes Téli Üzemeltetési Szabályzat alapján végzik. A feladatok és intézkedések koordinálását az ügyeletvezetők, valamint a 24 órában működtetett diszpécserszolgálatok végzik. A téli üzem időszakában a társaság a megszokottnál is szorosabb együttműködést tart fenn az érintett hatóságokkal, így például a Rendőrséggel, a Katasztrófavédelemmel, a Tűzoltósággal és a Mentőszolgálattal, valamint az ÚTINFORM-mal és a többi közút kezelőjével.

Az ÁAK Zrt. a téli útüzem során is maradéktalanul eleget tesz az Országos Közutak Kezelési Szabályzatában rögzített előírásoknak. A szabályzat előírja, hogy a síkosság elleni védekezést az észleléstől számítva fél órán belül meg kell kezdeni és átlagos téli időjárás mellett 2 - 4 óra alatt kell befejezni. A társaság Téli Üzemeltetési Szabályzata négy elhárítási fokozatot határoz meg az időjárás okozta közlekedési anomáliák megszüntetésére. Minden egyes fokozat más készültségi szintet jelent a bevethető emberállomány és géppark tekintetében. Az elhárítási szintek életbe lépése elsősorban a hőmérséklettől, a jegesedési veszély mértékétől és a havazás intenzitásától függ.

Az ÁAK Zrt. gépparkjának felkészítése közvetlenül az előző tél vége után indul. Első lépésben az eszközöket károsító korrózió megszüntetése és az esetlegesen elszenvedett sérülések felmérését végzik el. A gépek intenzív téli felkészítése augusztus végén kezdődik, és az október végén, illetve november elején esedékes gépszemlékig tart, amikor a szakemberek meggyőződnek a gépek megfelelő állapotáról, a korrózióvédelem hiánytalanságáról és a téli útüzemet támogató berendezések kifogástalan működéséről. A síkosság megszüntetésére használt anyagok (útszóró só, kalcium-klorid pehely stb.) és egyéb alkatrészek (hóekevas, latyakológumi stb.) beszerzése megtörtént.

ÁAK Zrt téli flotta


A téli elhárítás sikere jelentős mértékben függ attól, hogy milyen megbízhatóságú időjárási prognózis áll az útüzemeltetők rendelkezésére. Az ÁAK a meteorológiai információkat részben saját forrásból (út menti mérőállomások, útellenőri jelentések), részben külső adatszolgáltatótól szerzi be. Az Országos Meteorológiai Szolgálat rövid, illetve hosszú távú előrejelzéseket, műhold- és radarképeket, hőmérséklet-eloszlást és szükség esetén riasztást szolgáltat.

Az ÁAK Zrt. nagy hangsúlyt fektet a hófúvások elleni preventív védekezésre. Alapvetően kétféle módszer létezik: végleges hóvédő erdősávok telepítése (erre láthatunk példát az M7-es autópálya mentén), illetve ideiglenes hófogó rácsok kihelyezése. Az ideiglenes hóvédműveket a területileg illetékes mérnökség november 10-ig helyezi ki a hófúvásveszélyes helyekre, melyeket a korábbi évek tapasztalatai alapján jelölnek ki.

Az ÁAK Zrt. ezúton kéri az autópályákon közlekedőket, hogy téli útviszonyok esetén különös körültekintéssel és megfelelően megválasztott sebességgel közlekedjenek, illetve kizárólag műszakilag jól felkészített, téli gumikkal ellátott járművel keljenek útra, amelyet hosszabb utazás előtt tanácsos teljesen feltankolni! A társaság ezen kívül arra is felhívja a figyelmet, hogy a hó eltakarítást végző, konvojban közlekedő járműveink előzése balesetveszélyes és tilos!

Részlet a hatályos KRESZ rendeletből:

Magatartás a megkülönböztető vagy figyelmeztető jelzéseket használó járművekkel szemben 42. § (5) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van kijelölve, az azonos irányban valamennyi forgalmi sávban - egymás mellett haladó - hó eltakarítást végző és figyelmeztető jelzést használó járműveket tilos megelőzni. Az ilyen gépjárművek mögött a követési távolságot fokozott óvatossággal kell megválasztani.

Az útviszonyokról és a közlekedési helyzetről egyrészt az ország egész területéről helyi tarifával hívható kék-számon (06/40/40-50-60), másrészt az éjjel nappal rendelkezésre álló diszpécserszolgálattól lehet információkat szerezni. Ezen kívül a világhálón elérhető , az SMS alapú információszolgáltatás és az autópályákon telepített VJT kijelzők (Változtatható Jelzésképű Tábla) segítenek a tájékozódásban. (logsped)

2011.11.05.